Varainhankinta ei ole sattumanvaraista pyytämistä vaan suunnitelmallista, kohdennettua työtä, jonka kivijalka on oikeiden tukijoiden tunnistaminen. Olipa kyse lahjoittajista tai yritysyhteistyökumppaneista, kohderyhmän tarkka määrittely ja prospektointi – eli potentiaalisten tukijoiden kartoittaminen – on yksi varainhankinnan kriittisimmistä vaiheista.

Miksi oikeiden tukijoiden tunnistaminen on ratkaisevaa?
Varainhankinnassa aikaa, resursseja ja kontakteja on rajallisesti. Siksi on ensiarvoisen tärkeää kohdistaa ponnistelut niihin, jotka todennäköisimmin vastaavat myönteisesti yhteistyö- tai lahjoituspyyntöön. Oikeiden tukijoiden tunnistaminen parantaa onnistumisprosenttia, lyhentää prosessia ja kasvattaa keskimääräisiä lahjoitus- tai sponsorointisummia.
Mieti seuraavia kysymyksiä:
Kun kartoitat potentiaalisia lahjoittajia tai yrityskumppaneita, mieti seuraavia kolmea kysymystä:
- Kenellä on kyky antaa tai sponsoroida?
Tämä liittyy taloudelliseen potentiaaliin. Yrityksillä ja yksityishenkilöillä tulee olla resurssit osallistua tukemiseen. - Kenellä on kiinnostusta organisaation tarkoitukseen tai missioon?
Tuki voi olla myös arvopohjaista. Kiinnostus esimerkiksi koulutukseen, kulttuuriin, liikuntaan tai yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen yhdistää tukijan ja tuettavan. - Kenellä on yhteys organisaatioon?
Tämä tarkoittaa henkilökohtaisia suhteita, maantieteellistä läheisyyttä tai aiempaa osallistumista toimintaan.
Nämä kolme osa-aluetta – kyky, kiinnostus ja yhteys – ovat perusta onnistuneelle prospektoinnille.
Nämä kolme osa-aluetta – kyky, kiinnostus ja yhteys – muodostavat perustan onnistuneelle prospektoinnille.
Vinkkejä lahjoittajaprospektointiin
1. Hyödynnä omia verkostoja
Nykyiset tukijat, hallituksen jäsenet ja vapaaehtoiset voivat avata ovia uusille kontakteille. Pyydä aktiivisesti suosituksia ja yhteyksiä.
2. Tarkastele lahjoitushistoriaa ja yhteistyömalleja
Ketkä ovat tukeneet aiemmin, ja millä perusteilla? Mitä voit oppia muiden organisaatioiden yhteistyökumppaneista?
3. Hyödynnä digitaalisia työkaluja
Yritystietokannat, LinkedIn, säätiöiden verkkosivut ja vastuullisuusraportit ovat erinomaisia tietolähteitä lahjoittajien ja kumppaneiden taustojen kartoittamiseen.
4. Luo lahjoittajaprofiileja
Dokumentoi kiinnostuksen kohteet, resurssit, arvot ja mahdolliset yhteydet organisaatioon. Tämä auttaa priorisoimaan lähestymisiä.
5. Toimi suunnitelmallisesti ja systemaattisesti
Prospektointi ei ole vain inspiraatiota – se on jatkuvaa, tavoitteellista työtä, jossa tiedolla johtaminen ja selkeät prosessit vievät pidemmälle kuin yksittäiset onnenkantamoiset.
DBR Holding Oy:n asiantuntemus käytössäsi
DBR Holding Oy on Suomen johtava varainhankinnan asiantuntijaorganisaatio yli 15 vuoden kokemuksella. Olemme auttaneet kymmeniä organisaatioita – yliopistoista museoihin ja urheiluseuroihin – tunnistamaan juuri ne tahot, jotka todella tukevat heidän toimintaansa.
Palvelumme kattavat muun muassa:
Potentiaalisten lahjoittajien ja kumppaneiden identifioinnin
Lahjoittajaprofiilien ja strategisen kohderyhmäanalyysin
Tapaamisten buukkauksen, yhteydenoton ja yhteistyöehdotusten laatimisen
Seurannan ja raportoinnin varainhankinnan edetessä.tusten laatimisen
Seurannan ja raportoinnin varainhankinnan edetessä.