Museot ovat yhteiskunnan kulttuurinen selkäranka. Ne tallentavat ja tutkivat menneisyyttä, välittävät tietoa, herättävät keskustelua ja luovat tilaa elämyksille, oppimiselle ja yhteisöllisyydelle. Niiden tehtävä on korvaamaton – mutta niin on myös niiden rahoitus.
Kun julkinen rahoitus ei riitä
Suomen kulttuurialaa koettelevat tällä hetkellä merkittävät leikkaukset. Monet museot joutuvat sopeuttamaan toimintaansa tilanteessa, jossa yleisön odotukset kasvavat ja toimintaympäristö muuttuu nopeasti. Kun perusrahoitus ei enää kata kaikkea, nousee esiin kysymys: mistä löytyy joustava ja kestävä lisärahoitus?
Vastaus löytyy varainhankinnasta.
Varainhankinta on strateginen mahdollisuus – ei vain selviytymiskeino
Moni museojohtaja tunnistaa tarpeen omarahoituksen vahvistamiselle, mutta ei ole vielä ehtinyt tai rohjennut kehittää varainhankintaa järjestelmällisesti. Yksittäiset kampanjat, joulukeräykset tai verkkokaupan tulojen varassa eläminen harvoin riittävät pidemmällä aikavälillä. Sen sijaan tarvitaan kokonaisvaltaista suunnitelmaa.
Varainhankinta museoissa voi sisältää:
-
Yritysyhteistyötä ja sponsorointia
-
Lahjoitusten ja testamenttilahjoitusten aktiivista kehittämistä
-
Jäsenohjelmia tai tukijayhteisöjä
-
Verkkosivujen lahjoitustoimintoja ja kampanjoita
-
Kaupallista toimintaa, kuten museokauppoja ja kahviloita
-
Erityistapahtumia ja teemallisia keräyksiä
Kyse ei ole vain rahan keräämisestä – kyse on myös siitä, miten museo voi sitouttaa yleisöään, vahvistaa tunnettuuttaan ja rakentaa syvempiä suhteita sidosryhmiin.
Mitä museo voisi tehdä jo tänään?
Museojohtajalle voi tässä tilanteessa olla hyödyllistä pysähtyä ja kysyä:
-
Tiedämmekö, keitä ovat sitoutuneimmat tukijamme – ja miten voimme kutsua heidät mukaan pitkäjänteisemmin?
-
Onko museollamme lahjoituspolitiikka ja toimintamalli testamenttilahjoituksia varten?
-
Onko museon verkkosivuilla helposti löydettävä ja houkutteleva lahjoitusosio?
-
Olemmeko kartoittaneet mahdollisuuksia yrityskumppanuuksiin omista sisällöistämme käsin?
-
Onko museokaupalla tai verkkokaupalla varainhankinnallista roolia?
Usein vastaus näihin kysymyksiin voi olla: “Pitäisi, mutta emme ole vielä ehtineet.” Ja juuri tässä kohtaa asiantunteva apu on arvokasta.
Varainhankinnan kumppanista vauhtia kehittämiseen
Varainhankinnan ja kumppanuuksien rakentaminen vaatii aikaa, osaamista ja resursseja. Kaikkea ei tarvitse tehdä yksin. DBR Holding on Suomen johtava varainhankinnan asiantuntijaorganisaatio, ja olemme tukeneet lukuisia museoita ja kulttuuritoimijoita luomaan toimivia, eettisiä ja vaikuttavia rahoitusmalleja.
Autamme suunnittelemaan ja toteuttamaan ratkaisuja, jotka tukevat museon missiota ja toimintaa – ei kuormita sitä. Yhdessä rakennamme pohjan, joka kestää ja kasvaa.
Ota yhteyttä – rakennetaan vahvempaa tulevaisuutta
Jos museonne kaipaa lisätukea lahjoitusten kehittämiseen, yritysyhteistyön rakentamiseen tai kokonaisvaltaiseen varainhankinnan suunnitelmaan, olemme mielellämme avuksi.
Voitte olla yhteydessä vastaamalla tähän tai soittamalla 044 261 0242.
Aloitetaan keskustelu siitä, miten teidän museonne voi menestyä myös tulevaisuudessa.